Duurzaamheid
SHOP REVIEWS
(9.5 uit 21.752 reviews)
Nederlands Deutsch English



    Trustpilot

Ketting en tandwielen motor van Putoline

Ketting en tandwielen motor met als extra filter op het merk Putoline Lees verder...


Selecteer je motor
  
Aprilia
Aprilia
Benelli
Benelli
Bimota
Bimota
BMW
BMW
Buell
Buell
Cagiva
Cagiva
Ducati
Ducati
Harley Davidson
Harley Davidson
Honda
Honda
Husaberg
Husaberg
Husqvarna
Husqvarna
Kawasaki
Kawasaki
KTM
KTM
Laverda
Laverda
Moto Guzzi
Moto Guzzi
MV Agusta
MV Agusta
Piaggio
Piaggio
Suzuki
Suzuki
Triumph
Triumph
Yamaha
Yamaha
1 
Weergave 1 t/m 5 (van 5 artikelen)

Ketting en tandwielen motor van Putoline

Ketting en tandwielen motor met als extra filter op het merk Putoline

Putoline

Putoline is fabrikant van onder andere motorolie specifiek geschikt voor motorfietsen. Aan motorolie voor motoren worden speciale eisen gesteld. Het gebruik is anders dan bij een auto en daarnaast kun je ook denken aan de natte koppeling die motoren hebben. Zou je hier normale olie voor gebruiken, dan is de kans een stuk groter dat je koppeling vroegtijdig gaat slippen. Putoline voegt aan haar olie speciale additieven toe die dit voorkomt. Kortom, hoge kwaliteitsolie die je motorblok in topconditie houdt. Voor de meeste motoren voldoet semi-synthetische olie prima (Sport 4). Worden extreme eisen aan de motor gesteld? Adviseren is te adviseren om de volledige synthetische olie te nemen.

Putoline

Putoline Lubricants is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van smeermiddelen en onderhoudsproducten voor motorfietsen. Putoline is opgericht in 1975 en heeft een reputatie opgebouwd voor het produceren van hoogwaardige en innovatieve producten die zijn ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van verschillende soorten motoren en rijomstandigheden. Putoline produceert een breed scala aan smeermiddelen en onderhoudsproducten voor motorfietsen, waaronder motoroliën, transmissieoliën, kettingsmeermiddelen, remvloeistoffen en koelvloeistoffen. Deze producten zijn ontworpen om aan de specificaties van toonaangevende motorfabrikanten, zoals Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki te voldoen of deze te overtreffen. Daarnaast is de olie geschikt voor gebruik in verschillende soorten motorfietsen, waaronder offroad-, motorcross- en straatmotoren. Daarnaast biedt Putoline ook een reeks speciale smeermiddelen zoals vorkolie, ophangingsolie en vet, die zijn ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van verschillende soorten motorfietsen en rijomstandigheden.

De motorfietsoliën van het bedrijf zijn verkrijgbaar in verschillende viscositeiten, waaronder 10W-40, 10W-50 en 20W-50, die geschikt zijn voor verschillende soorten weer en rijomstandigheden. Putoline biedt ook een reeks synthetische, semi-synthetische en minerale oliën aan, die verschillende niveaus van smering en bescherming van de motor bieden.

Olie verwisselen

Het verwisselen van de olie in je motorblok is een klus die prima zelf te doen is. Het kan echter soms wel behoorlijk wat werk zijn en dat is afhankelijk waar de aftapplug zit (en oliefilter). Het is overigens ten zeerste aan te raden om naast het verwisselen van de motorolie ook meteen het oliefilter te verwisselen. Dit geldt ook voor een nieuwe keering voor je aftapplug. Let er bovendien op dat je de olie op vangt en af geeft bij het milieustation. Dit geldt overigens ook voor je oliefilter. Deze horen beide niet bij het normale afval.

Putoline olie vinden voor je motor

Indien je niet bekend bent welke olie je nodig hebt voor je motor, kun je eventueel via de productadviseur van Putoline direct bij hen op de website zoeken. Mocht je twijfelen over welke olie voor je motor geschikt is, dan kun je hiervoor altijd een mail naar ons sturen en we zullen je dan adviseren over de juiste olie voor je motor.

Ketting en tandwielen motor

De motorketting is een cruciaal onderdeel om de kracht van het motorblok over te brengen naar het achterwiel. De meestvoorkomende kettingtypes zijn de O-Ring en X-Ring. Deze types verschillen in de soort rubber afdichtring tussen de rollen en de zijplaatjes. Hierbij is de O-Ring ketting voorzien van keerringen die een ronde doorsnede hebben. De opvolger hiervan is de zogeheten X-Ring ketting. De doorsnede van deze keerringen ziet er uit als een X en geeft een betere afdichting, waardoor het smeermiddel (kettingspray) beter beschermd blijft in de rollen en daardoor een betere smering is gegarandeerd.

Een goede kettingset is zeer belangrijk voor het onderhoud van je motor. Vandaar dat wij een kettingset verkopen van DID met Esjot of JT tandwielen. Hierbij is de kwaliteit van de ketting op te delen in hoofdzakelijk 2 categorieën, namelijk de VX, VX2, VX3 of de ZVM-X ketting. De VX, VX2 en VX3 ketting zijn kwalitatief goed en prima voor dagelijks gebruik. Stel je maximale eisen aan je ketting, dan is te adviseren om de DID ZVM-X ketting te nemen. Deze ketting is bestand tegen zeer zware belasting (motoren met veel PK en ook krachtige 2 cilinders die flink wat klappen kunnen geven). Beide kettingen zijn overigens voor alle motoren veilig te gebruiken. Alleen de levensduur bij zware belasting zal bij een ZVM-X ketting langer zijn.

Montage kettingset motor

De montage van een kettingset is een onderhoudsklus die op zich prima zelf te doen is. Enige technische kennis is wel nodig. Met name het demonteren en monteren van bepaalde delen zoals het achterwiel dient zorgvuldig te gebeuren. Let hierbij op dat het achterwiel weer recht gemonteerd en de ketting op de juiste spanning wordt gezet. Die spanning houd in dat de ketting ongeveer 3cm op en neer moet kennen bewegen in belaste toestand. Het is dus belangrijk om dit te meten als je er iemand op de motor zit. Je voorkomt hiermee dat anders de ketting onder het rijden alsnog te strak staat. Vervang ook altijd de tandwielen als je een nieuwe ketting plaatst.

Onderhoud motorketting

Het onderhoud van de ketting van de motor is een niet te onderschatten klus die de levensduur van je ketting flink kan verlengen. Hierbij moet men voornamelijk twee werkzaamheden worden gedaan. De eerst is met enige regelmaat de ketting inspuiten met specifieke kettingspray voor de motor. Afhankelijk van het merk, verschilt dit tussen de 500-1000km. Hierbij hoeft bijvoorbeeld de S100 kettingspray pas 1 keer in de 1000km te worden gebruikt. Naast dit regelmatig inspuiten is het aan te raden om 1x per seizoen de motorketting te reinigen. Het advies is om dit aan het einde van het seizoen uit te voeren. Dit is een eenvoudige klus als je gebruikt maakt van de S100 kettingreiniger. Hiermee hoef je de ketting alleen in te spuiten, even met een borstel goed verdelen en vervolgens na 15 minuten met een harde waterstraal af te spuiten. Vervolgens kan de schone ketting weer worden ingespoten met de kettingspray.

Naast het schoonhouden van de kettingset, is een regelmatige controle van de kettingspanning nodig. Dit is een visuele controle en indien nodig, kan de ketting op de voorgeschreven wijze (verschilt per motor) correct worden ingesteld.

De juiste kettingset

Om de juiste kettingset voor je motor te vinden, kun je gebruik maken van de selector. Overigens kun je bij de bestelling kiezen voor andere tandwielen. Kies hiervoor de optie Aangepast en geef bij de opmerking bij je bestelling in wat de gewenste groottes zijn. De mogelijkheden hiervan staan aangegeven in de artikelomschrijving bij de kettingset.