|
|
Ook ik heb deze handvatverwarming gekozen vanwege de in het handvat ingebouwde schakelaar.
Voor aanschaf hield ik er al rekening mee dat schakelen met handschoen problematisch zou zijn, maar dat valt reuze mee. In de korte tijd dat ik hem gebruikt heb, soms alleen wat moeite met aanzetten, maar naar een andere stand zetten gaat probleemloos met handschoen.
Word goed warm.
Qua installatie viel mij het volgende op:
Handvaten zelf monteren viel uiteindelijk mee, beetje YouTube en je komt er wel uit.
De elektronica had ik wat meer moeite mee, met name het relais gedeelte.
Misschien goed dat Mpartz erbij vermeld waarom ze dit adviseren, ik ben tot de conclusie gekomen dat het hier meer een beveiliging is voor je overige elektronica.
Het heeft zeker niet te maken met wel of niet aanzetten via het contactslot. Wat ik uiteindelijk wel wilde. Kostte moeite om een geschakelde plus (in dit geval geschakeld via contactslot) te vinden. Eenmaal gevonden, via steekconnectoren deze geschakelde plus op ingang van relais aangesloten (86) aarde aansluiting op (85) , een continue plus op (30) , handvaten plus op (87), handvaten min/aarde aansluiting ook op (85).
Dit zorgde ervoor dat de handvatverwarming alleen werkt als contact is ingeschakeld.
Prima dus, maar voelde niet goed; kluwen draden, dus verder gekeken naar andere oplossing.
Blijkt dat de motor leverancier zelf ook een ‘accessoires’ relais verkoopt..
Bedrading/stekker is al aanwezig in de motor, je hoeft alleen maar een stekker in het relais te steken en je hebt ergens anders 2 punten waarop 12Volt staat (geschakeld via contact en via relais). Eentje gebruikt voor de handvaten (connectoren vd handvaten waren dezelfde als die vd motor), de andere eventueel te gebruiken voor mistlampen.
Kawasaki Versys 650
Reactie mPartz:
De functie van het relais is om aan de hand van een geschakelde plus een groter vermogen te kunnen schakelen (geen beveiliging o.i.d. van andere elektronica). Zou je handvatverwarming op een normale geschakelde plus aansluiten van de motor, is de kans zeer groot dat de zekering hiervan doorbrandt aangezien de handvatverwarming meer vermogen vraagt dan de zekering en bekabeling op de motor aankan. Om dit te voorkomen moet je handvatverwarming rechtstreeks aansluiten op de accu. Issue daarmee is dat de handvatverwarming de accu leeg trekt als deze per ongeluk aan blijft staan als de motor niet op contact staat. Dit voorkom je door een relais ertussen te zetten die alleen inschakelt als de motor op contact staat. Vwb kluwen aan draden: met relais zijn het 2 draadjes extra ;-). |
|
|
|