Duurzaamheid
SHOP REVIEWS
(9.5 uit 21.649 reviews)
Nederlands Deutsch English



    Trustpilot

LED knipperlichten motor

LED knipperlichten aansluitingen

Voor het kunnen aansluiten van een knipperlicht kun je een aantal zaken nodig hebben. Welke delen je nodig hebt, heeft ook te maken met je eigen handigheid en of je eventueel zelf aanpassingen kunt doen. Punten waar je rekening mee moet houden en eventueel nodig hebt:

  • LED-knipperlichten (uiteraard ;-)).
  • Weerstanden of een knipperlichtrelais (zie paragraaf over "Te snel knipperen voorkomen"
  • Adapterplaatjes
  • Adapterkabels

Adapterplaatjes:

Als je originele knipperlichten verwijderd blijft er vaak een gat over waar de LED-knipperlichten dienen te worden gemonteerd. Als dit een M8 of M10 rond gat is, kunnen daarin alle aftermarket LED-knipperlichten worden gemonteerd. Soms hebben deze gaten exotische vormen en is te adviseren om zogeheten adapterplaatjes te nemen om deze op te vullen, zodat er een rond M8/M10 gat over blijft. Hiervoor zijn voor veel motoren adapterplaatjes beschikbaar (klik hier). Controleer de vorm en afmetingen of deze toepasbaar zijn voor je motor,

Adapterkabels:

Alle universele knipperlichten zijn voorzien van zogeheten Japanse stekkers of twee losse draadjes zonder stakker. Wilt je zelf geen aanpassingen doen, dan zijn hiervoor adapterkabels beschikbaar (klik hier).Deze kabels hebben aan de ene zijde een connector die op de originele bekabeling past en op de andere zijde Japanse stekkers waarp je het knipperlicht kunt aansluiten.

Te snel knipperen voorkomen

Regelmatig krijgen we de vraag wat te doen bij te snel knipperende LED knipperlichten op de motor. Allereerst de achtergrond van dit fenomeen: de meeste knipperlichtrelais op motoren zijn NIET vermogensonafhankelijk. Dit wil zegen dat het knipperlichtrelais alleen een juiste werking heeft, als ook het juiste vermogen door de knipperlichten wordt afgenomen. Dit is bij oudere motoren van 21-23W per knipperlicht en bij nieuwe motoren is dat 10W per lampje. Indien dit niet het geval is dan gaat het relais (lees: knipperlichten) sneller knipperen. Op zich handig zodat je meteen weet of je knipperlicht defect is. Echter als je een LED-knipperlicht aansluit, krijg je hetzelfde effect.

Te snel knipperen kun je voorkomen door een van de volgende oplossingen te gebruiken:

  • Een vermogensonafhankelijk knipperlichtrelais plaatsen
  • Weerstanden monteren

De eerste optie is het een kwestie van het bestaande knipperlichtrelais vervangen door een vermogensonfankelijk knipperlichtrelais. Controleer hierbij altijd van te voren welk relais je nodig hebt aangezien dit per merk kan verschillen. Suzuki heeft een 7 pins relais (zeer eenvoudig te vervangen), Honda heeft een 3-polig relais, maar die hebben diverse aansluitingen. De meeste andere motoren hebben een 2-polig relais.

Een andere optie is om weerstanden te monteren. Controleer eerst welke weerstanden je nodig hebt, aangezien dit afhankelijk is van je huidige lampjes. Hiervoor zijn namelijk weerstanden voor 21-23 Watt lampjes te krijgen of weerstanden voor lampjes met 5-10Watt. Check dus eerst hoeveel Watt die zijn en kies vervolgens de weerstanden met eenzelfde "verbruik". De weerstanden die wij van mPartz leveren, zijn heel eenvoudig tussen de bestaande bekabeling aan te sluiten. Aan de weerstand zitten 2 gele kabels en 2 zwarte. Eén gele kabel sluit je aan op de plus van de kabelboom. De andere gele kabel sluit je aan op de plus van het knipperlicht. Eén zwarte kabel sluit je aan op de min van de kabelboom en de andere zwarte kabel sluit je aan op de min van het knipperlicht.

 

Aansluiten bij achterlicht met geintegreerde knipperlichten

Soms kan het aansluiten van de weerstanden ietwat een uitdaging zijn als er niet 2 lossen kabels naar het knipperlicht lopen, maar 1 kabel (de plus) en de massa is via de lamp zelf geregeld. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een LED achterlicht met geintegreerde knipperlichten. Belangrijk is dat de weerstanden altijd parallel worden aangesloten en NOOIT in serie met het knipperlicht. Indien je de weerstand voor je hebt liggen, zie je dat er aan de ene zijde 2 vrouwtjes connectors zijn en aan de andere zijde 2 mannetjes (beide zijden met kleuren zwart en geel). De vrouwtjes-kant laten we voor wat het is en blijven los hangen. Let wel op dat ze nergens massa kunnen raken. Vandaar ook dat deze kant ongemoeid wordt gelaten aangezien de vrouwtjes-connectors al goed zijn afgeschermd. Bij de mannetjes-zijde, moet je de zwarte ergens aan de massa monteren (waar maakt niet uit, maar aan te raden is bijvoorbeeld aan de massa-kabel van het achterlicht). De gele draad maak je vast aan de plus van het knipperlicht. Daarmee wordt de weerstand parallel geschakeld aan het knipperlicht. Dit moet voor beide zijden (links en rechts) apart worden gedaan.

Let op: knipperlichten lijken vaak links en rechts zonder problemen te kunnen worden gebruikt. Controleer echter altijd of er geen kleine opening zit in het knipperlichtglas. Deze moet ALTIJD aan de onderzijde zitten bij de montage en is om eventueel condens of water er uit te laten lopen (vaak een klein gleufje).

Reviews: 0
Info verspreiden
Informeer iemand over dit artikel:  
Bijbehorende artikelen:
  • Weerstanden kabel LED knipperlicht 21-23W
    Weerstanden kabel LED knipperlicht 21-23W
  • Knipperlichtrelais LED Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha 2 en 3 polig
    Knipperlichtrelais LED Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha 2 en 3 polig
  • Weerstanden kabel LED knipperlicht 5-10W
    Weerstanden kabel LED knipperlicht 5-10W
  • Knipperlichtrelais Suzuki 7 pins
    Knipperlichtrelais Suzuki 7 pins
  • Knipperlichtrelais LED Universeel 3 polig
    Knipperlichtrelais LED Universeel 3 polig