Duurzaamheid
SHOP REVIEWS
(9.5 uit 21.724 reviews)
Nederlands Deutsch English



    Trustpilot

Ketting motor

Ketting en tandwielen motor

Een van de belangrijkste zichtbare onderdelen is de ketting met tandwielen. Zoals voor onderdelen op je motor vergt ook de ketting met de tandwielen enig onderhoud. Een goed onderhouden kettingset gaat 25.000-30.000km mee. Bij een slecht onderhouden ketting kan de levensduur makkelijk minder dan de helft zijn. Onderstaand zijn een aantal algemene zaken beschreven inzake de ketting en tandwielen die van belang kunnen zijn als je een kettingkit voor je motor bij ons hebt aangeschaft. Voor specifieke sitiuaties is te adviseren om een werkplaatshoudboek te raadplegen.

Monteren ketting en tandwielen

Verwijderen ketting en tandwielen

Demonteer eerst die onderdelen zodat je vrij aan het voortandwiel kunt komen. In sommige gevallen is dat ook voor het achtertandwiel nodig. Voordat je actief eerst aan de de ketting begint om die te verwijderen, zorg er eerst voor dat je de borgmoeren e.d. van de tandwielen los hebt. Met de ketting er om heen, zijn de tandwielen makkelijker in bedwang te houden om meedraaien te voorkomen.

De ketting demonteren kan op 2 manieren, namelijk de snelle "slordige" manier of de langzame mooie manier:

  • De slordige manier is gewoon met een haakse slijper de ketting doorslijpen. Let hierbij wel erg goed op dat je geen andere delen van je motor raakt, dus doe dit met beleid. Het doorslijpen kun je het beste aan de onderzijde doen in het midden van het voor- en achtertandwiel. Check teven of je nergens een bezine lekkage o.i.d. hebt, aagezien van een haakse slijper vonken afkomen.
  • De nette manier is gebruik maken van ketting klink-/breek gereedschap. Hiermee is het mogelijk om het asje er uit te persen. Dit kost redelijk veel kracht en het beste kun je eerst de geklonken kop wegslijpen. Daarnaast moet er goed op worden gelet dat de pin precies op het asjes drukt en niet ernaast, aangezien je anders gegarandeerd een gebroken pin er aan over houdt.

Als de ketting is verwijderd, kun je tandwielen verder demonteren.

Monteren van ketting en tandwielen

Dit gaat eigenlijk precies in omgekeerde volgorde. Dus eerst zo goed mogelijk de tandwielen vast zetten. Doe dan de ketting er omheen, klink deze en draai vervolgens indien nodig de borgmoeren verder aan, doordat ze nu wellicht beter tegen te houden zijn met meedraaien.

Het klinken van een ketting kan op 2 manieren:

  • Met special klinkgereedschap voor de motorketting. Grote voordeel van het gebruik van speciaal klinkgereedschap is dat je een mooie klink krijft op het asje en dat deze ook op de juiste sterkte is. Wordt dit namelijk te strak gedaan, heb je kans op een harde plek in je ketting (die draait dus niet lekker om de tandwielen). Het is een behoorlijke investering in een goed stuk gereedschap, maar je kunt die in principe je hele motorleven gebruiken op al je motoren.
    Naast het stukje klinken, helpt dit stuk gereedschap ook om de klinkschakel zelf goed te plaatsen. Dit kan anders met tangen e.d. een behoorlijk lastige klus zijn.
  • De andere manier om te klinken is met 2 hamers. Hierbij moet je wel weten wat je doet. Plaats een dikke vuisthamer achter de te klinken schakel. Tik vervolgens met een kleinere spitsere hamer een braampje aan de as. Een klein braampje is voldoende. Deze methode is niet aan te raden, maar nood breekt wetten. Als je niet wilt investeren in een goed stuk gereedschap kun je beter kijken of je die ergens kunt lenen.

Spannen ketting

Voor het goed spannen van de ketting moet je eigenlijk met 2 personen zijn. Sommige spannen de ketting als deze op de middenbok staat. Echter als je dan normaal gaat rijden, zal de ketting te strak komen te staan. Laat even iemand op de motor zitten, terwijl je de ketting op de juiste spanning brengt. De juiste spanning is als je in het midden van de ketting tussen het voor- en achtertandwiel zo'n 3cm op en neer kunt bewegen (dus 1,5cm omhoog en 1,5cm omlaag).

Onderhoud ketting en tandwielen

Het onderhoud van een kettingset is niet moeilijk. Belangrijk is dat het regelmatig gebeurd. Het beste kun je na ongeveer 500km de ketting insprayen. Doe dit altijd NA een motorrit. De ketting is dan nog warm waardoor de kettingspray makkelijker overal tussen vloeit en het tweede voordeel is dat het overtollige de tijd krijgt om te verdampen (en dus minder vet op je velgen). Zelf hebben we erg goede ervaring met de S100 kettingspray. Deze is makkelijk te sprayen en je ziet precies waar je bent geweest. Daarnaast is deze spray een zeer hoge slingervastheid. Het is niet voor niets dat de S100 spray al jaren tot de beste kettingspray wordt gekozen.

Naast het regelmatig insmeren van de ketting, is het ook te adviseren om 1x per jaar (liefst aan het einde van het seizoen) je ketting grondig te reinigen. Hiervoor heeft S100 een erg goed reinigingsmiddel op de markt gebracht: S100 Kettingreiniger. Volg de instructies op de spuitbus en je zult versteld staan van het resultaat (ook je tandwielen worden superschoon). Daarna is het wel belangrijk om je ketting opnieuw in te spuiten, aangezien al het vet en vuil is verwijderd van je ketting.

Een tip voor het reinigen van je ketting is om dit in een wasplaats voor auto's te doen. Deze zijn voorzien van speciale opvangbakken voor vuil water, zodat ook je kettingvet niet zomaar het milieu in gaat. Bij het reinigen moet je toch een harde straal gebruiken, dus dat is dan mooi te combineren.

Reviews: 0
Info verspreiden
Informeer iemand over dit artikel: