Duurzaamheid
SHOP REVIEWS
(9.5 uit 21.700 reviews)
Nederlands Deutsch English



    Trustpilot

Accu motor

Accu motor

Aangezien er redelijk wat vragen zijn over de accu's die we verkopen bij mPartz, hebben we algemene informatie samen gevat over motoraccu's. We zullen o.a. ingaan op de soorten accu's, hoe deze voor te bereiden en hoe deze te onderhouden (bijvoorbeeld bij een winterstop).

De tekst is opgedeeld in 3 groepen accu's: conventionele accu's, onderhoudsvrije accu's en gel-accu's. Per type motoraccu zullen de kenmerken worden aangegeven, hoe voor te bereiden en hoe te onderhouden. Overigens zullen we niet in al te technische details treden aangezien dit voor het gebruik van de accu op zich verder niet interessant is.

Algemene info en soorten accu motor

Het grote misverstand is met name dat er voor alle type motoraccu's ook een gel-variant is. Voor Yuasa accu's geldt dat elke type accu zijn eigen specificaties heeft en met specificaties bedoelen we dan afmetingen, techniek van de accu (gel, onderhoudsvrij of concentioneel), waar de plus en min-pool zit, aantal Amperes etc.

Een andere vraag die je ook vaak ziet, is hoe lang een accu hoort mee te gaan. De vraag is niet eenduidig te beantwoorden, omdat dit van een aantal factoren afhankelijk is.Hierbij kun je denken aan winterstalling, spanningsregelaar, staat een motor buiten of binnen. Globaal kan gesteld worden dat een accu rond de 4-6 jaar kan meegaan. Gaat deze eerder defect, dan is het belangrijk ook te controleren of niet andere componenten aan je motor defect zijn (bijvoorbeeld de spanningsregelaar, waardoor de accu een te hoge laadspanning krijgt). Bij mPartz leveren we de accu's met 12 maanden garantie op fabrieksfouten.

Globaal zijn 3 soorten motoraccu's:

1. Gel motoraccu (YTZ)

1.1 Algemeen

Gel-accu's zijn compleet afgesloten en kunnen daarom ook op de kop of zijkant worden gemonteerd. Deze accu's zijn reeds voorgevuld met zuur en hoeven dus verder niet te worden gevuld. Het accuzuur wordt door middel van additieven een gel/pasta achtige substantie (niet vloeibaar).

1.2 Voorbereidingen

Het is te adviseren de accu met een acculader (bijvoorbeeld met de Optimate 3) 2 a 3 uurtjes te laden en is na inbouw gebruiksklaar. Normaal worden gel-accus volledig door ons geladen voordat deze wordt verzonden.

1.3 Onderhoud

Indien de accu voor langere periode niet wordt gebruikt, is het aan te raden die aan een druppellader te hangen tijdens bijvoorbeeld de winterstop. Een acculader die hiervoor geschikt is, is de Optimate 3.

2. Onderhoudsvrije motoraccu (YT, YTX)

2.1 Algemeen

Onderhoudsvrije-accu's dienen voor gebruik eerst te worden gevuld en daarna zijn deze onderhoudsvrij. Er zit een minuscuul klein nood-ontluchtingsgaatje in deze accu's. Het is te adviseren deze accu zoveel mogelijk rechtop te monteren.

2.2 Voorbereidingen

Een misverstand is dat een onderhoudsvrije accu niet gevuld hoeft te worden. Dat komt doordat een gel-accu vaak wordt verward met een onderhoudsvrije accu. Deze accu's (YTX en YT) worden geleverd met een zogeheten zuurpakket. Conform wetgeving EU 20197/1148 wordt de accu verplicht gevuld geleverd. Deze accu dient na ontvangst te worden geactiveerd/geladen met een accu- of druppellader. Let op: soms wordt een accu geleverd zonder de aanduiding BS (=Bottle Supplied). Bij deze accu wordt het zuur af-fabriek gevuld met zuur en er is verder geen verschil in type, capaciteit, afmetingen e.d.

2.3 Onderhoud

Aangezien het na het vullen een gesloten systeem is, is er verder geen direct onderhoud of controle nodig. Indien de accu voor langere periode niet wordt gebruikt, is het aan te raden die aan een druppellader te hangen tijdens bijvoorbeeld de winterstop. Een acculader die hiervoor geschikt is, is de Optimate 3+.

3. Conventionele motoraccu (YB, 52515, 53030 etc.)

3.1 Algemeen

Conventionele-accu's dienen voor gebruik eerst te worden gevuld. De accu is voorzien van een ontluchting aan 1 zijde voor eventuele gassen die kunnen ontstaan. Deze accu MOET altijd rechtop worden gemonteerd.

3.2 Voorbereidingen

Deze accu's worden altijd zonder zuur af-fabriek geleverd. Accuzuur dien apart te worden besteld en dat kan via onze webshop, maar ook bij de betere automaterialenzaken zijn deze ook te krijgen. Het vullen van de accu staat hieronder beschreven:

  • KIJK UIT met accuzuur. Hoewel het niet gevaarlijk is als iets op de hand krijgt, kan het zeker geen kwaad om handschoenen te dragen. Doe dit vullen ook altijd in een goed geventileerde ruimte. Bij knoeien op de vloer kunnen vlekken ontstaan (zijn niet te verwijderen) en als je knoeit op kleding, zal hier na een dag gaten in ontstaan. Ben er dus wel voorzichtig mee en doe het in een garage of schuur en draag voor de zekerheid oude/werkkleding.
  • Het is aan te raden een mini-trechter voor het accuzuur te gebruiken om knoeien te voorkomen.
  • Verwijder de afdichting bij het ontluchtingspijpje (zeker NIET vergeten!).
  • Zet de accu op een stabiele ondergrond en draai de doppen van de accu los en leg deze apart.
  • Vul de accu tot aan het maximale niveau staat. Controleer dit per cel (kolom).
  • Laat de accu zo'n 30 minuten staan en controleer op nieuw het niveau
  • Wacht daarna ZEKER ongeveer 2 a 3 uur aangezien er nog gasvorming kan zijn. Draai vervolgens de dopjes weer terug op de accu.
  • Laadt de accu met een acculader (bijvoorbeeld met de Optimate 3) 2 a 3 uurtjes te laden en is na inbouw gebruiksklaar. Het is niet nodig voor het laden om de doppen er af te halen (ontluchting moet wel vrij zijn). Nooit de accu gevuld ongeladen voor langere periode wegzetten (krijg je hetzelfde effect bij een winterstalling en kan schadelijk zijn voor de accu).
  • Let op bij het plaatsen van de accu dat het ontluchtingsslangetje wordt aangesloten. Mocht er ooit accuzuur uitkomen, dan zal deze op de grond vallen en niet de lak van de motor beschadigen.

3.3 Onderhoud

Controleer volgens de aangegeven frequenties de accu op voldoende niveau (zie instructies motorboekje). Vul indien nodig deze aan tot het minimale niveau met accuzuur. Indien de accu voor langere periode niet wordt gebruikt, is het aan te raden die aan een druppellader te hangen tijdens bijvoorbeeld de winterstop. Een acculader die hiervoor geschikt is, is de Optimate 3.

Accu YTZ10S plaatsen bij Honda CB1000R, Yamaha YZF-R1 en FZ8

Aangezien we soms een opmerking krijgen van Yamaha YZF-R1 en FZ8 rijders dat de polen verkeerd om zouden zitten, wijden we er een korte uitleg aan:

In de Honda CB1000R, Yamaha YZF-R1 en FZ8 hoort voor bepaalde bouwjaren de Yuasa YTZ10S of Nitro YTZ10S. Als klanten deze ontvangen wordt in eerste instantie gedacht dat de polen verkeerd om zitten. Echter door de maten van de accu en omdat het een gel-accu is, is deze te kantelen. Kantel deze als volgt: Zet de accu voor je neer met de accupolen naar je toe, draai deze 180 graden (accupolen staan nu achteraan) en vervolgens kantel je de accu 90 graden naar je toe. Je hebt nu de polen juist en de stand van de accu is verder niet belangrijk, omdat het een gelaccu is (die kan op zijn kant worden gemonteerd).
Extra info: er is maar 1 type YTZ10S en die hebben altijd de polen op dezelfde wijze zitten. Er is dus niet een YTZ10S type waar de polen andersom zitten (ongeacht het merk van de accu). Het enige verschil met de originele accu van Yamaha is dat de bedrukking van de tekst anders op de accu op is geplaatst, maar is verder 100% identiek.

Winterstop en accu

Een accu lijdt er van als deze langere tijd niet wordt gebruikt (bijvoorbeeld tijdens de winterstalling). Enkele aandachtspunten voor een dergelijke periode:

  • Het beste is om de accu tijdens deze periode 1 week per maand aan een druppellader aan te sluiten. De accu zou er ook continue aan mogen hangen, maar het advies van Yuasa zelf is om de accu ook de kans te geven om verder te ontladen.
  • Het uit de motor halen en warm neerzetten van de accu is niet nodig. Een accu zal in een warmere omgeving minder snel zelf ontladen, maar het zal verder geen positief effect hebben op de levensduur van een accu. Door gebruik te maken van de onder punt 1 genoemde manier van onderhoud voorkomt te diepe ontlading.
  • Mocht de accu, gedurende de periode dat die niet aan de lader, toch te ver ontladen, dan is dat een teken dat de accu zwak is en binnen afzienbare tijd aan vervanging toe is. Je kunt deze dan permanent aan de druppellader om deze toch voldoende vol houden, maar hou in je achterhoofd dat het een kwestie van tijd is dat deze het volledig zal begeven.
Reviews: 0
Info verspreiden
Informeer iemand over dit artikel: